Regelmatig krijg ik de vraag “Jij doet altijd zoveel op een dag, HOE doe je dat?”. Het gaat dan over de combinatie van gezin, werken, sporten, koken, bakken, lezen en meer van dat. Voor een groot deel omdat ik over het algemeen gewoon veel energie heb, veel dingen leuk vind en graag bezig ben. Maar een hele belangrijke in dit verhaal is toch echt: plannen, organiseren, structuur… Zonder een goed overzicht, wordt het ook voor mij een uitdaging om alles te doen wat ik wil (en moet) doen.
Omdat die vraag dus regelmatig voorbij komt, schrijf ik dit blog. Ik leg uit hoe ik structuur aanbreng waardoor ik overzicht heb en daardoor meer uit de dag haal. Dat laatste is namelijk echt zo; als ik geen plan heb, krijg ik veel minder gedaan op een dag. Structuur is dan ook een ‘middle name’ die ik regelmatig krijg. Niet iedereen houdt van structuur of is daar sterk in, maar misschien krijg je inspiratie van dit blog. Pik je er een paar dingen uit die voor jou gaan werken. Lees je mee?
Plannen, organiseren, structuur… zo doe ik dat
To do’s
Iedereen heeft elke dag wel dingen die gedaan moeten worden en dingen die je graag wil doen. Ik dus ook en die schrijf ik op in een notebook. In de kast ligt altijd een voorraadje ‘verse’ notitieboekjes omdat ze er best vlot doorheen gaan. Ik heb altijd een notebook open liggen op mijn bureau. Zodra ik een nieuwe pak, begin ik met de dagen opschrijven. Iedere rechterpagina krijgt een dag. De linkerpagina gebruik ik op dezelfde dag voor notities die ik bijvoorbeeld tijdens Teams-meetings maak. Dus stel dat je op 1 juni start met een notebook, dan krijgt de rechterpagina die datum bovenaan (ik zet ook altijd de dag van de week ervoor) en de linkerpagina is voor de krabbels die je op die dag maakt. En zo werk je verder door naar achteren tot het hele notebook is voorzien van een datum. Uit de krabbels op de linkerpagina komen soms nieuwe to do’s en die kun je dan gelijk een plekje geven verderop in je notebook. Om het voor jezelf nog overzichtelijker te maken kun je ook nog met kleuren werken. Bijvoorbeeld elke dag van de week met fineliners een eigen kleur geven of werktaken en privétaken een eigen kleur. Ik schrijf een to do trouwens altijd op met een open rondje ervoor. Zodra ik de taak heb voltooid, kleur ik het rondje in. Heerlijk! Dus wat heb je nodig om te starten? Een fijn notebook of een schrift en een set fijne pennen of fineliners.
Maaltijden plannen
Er zijn mensen die per dag bedenken wat ze die dag gaan eten en dan ook elke dag boodschappen doen. Ik ben van de andere categorie; ik plan altijd zo’n 3-7 dagen vooruit als het om maaltijden gaat. Picnic is hier ‘kind aan huis’ door twee tot drie keer per week onze boodschappen te brengen. Dat is op zich al een tip die je zoveel tijd gaat schelen: je hoeft niet naar de supermarkt, je hebt de boodschappen maar een keer in je hand, het scheelt sjouwen én je vermijd impulsaankopen. Ideaal! Anyway, terug naar het plannen van de maaltijden. Ik ga dus om de zoveel dagen even zitten met de Picnic-app open en mijn notebook ernaast om te bedenken wat we gaan eten. Hierbij houd ik rekening met dagen waarop er ’s avonds gesport wordt; dan zijn maaltijden die in etappes gegeten kunnen worden handig. Ik kijk hoe mijn eigen dagen eruit zien qua hoeveel tijd ik heb om te koken en bepaal dan de maaltijden. Die schrijf ik op in het notebook en ik vul tegelijk de benodigde boodschappen in in de Picnic-app. Je kunt trouwens ook de gratis printables ‘Wat eten we?’ en ‘Boodschappen’ gebruiken om je maaltijden te plannen.
Contentplanning
En tot slot nog een stukje over mijn werk. Naast het werken aan dit blog, werk ik een deel van de week als social media manager bij De Nieuwe Bibliotheek in Almere en ik help andere kleine ondernemers met hun online zichtbaarheid als het gaat om contentstrategie, -planning en -creatie. Je snapt dat structuur en overzicht zeker hiervoor van groot belang zijn. Een goede contentplanning is, naast een contentstrategie, de basis van alles. Ik heb dan ook elke dag meerdere contentplanningen openstaan op mijn laptop. Door een contentplanning op een juiste manier te gebruiken, zorg je voor consequent zichtbaar zijn, kun je vooruitwerken en posts inplannen en zie je ook duidelijk waar je nog aan moet werken. Zo blijft er meer tijd over voor actuele en spontane content. Kun je wel wat hulp gebruiken of wil je een keer brainstormen? Laat het gerust weten. Hier vind je meer informatie >>
Ik ben benieuwd hoe jij omgaat met plannen, organiseren, structuur… Ben je super georganiseerd, het tegenovergesteld of iets daar tussenin? Laat je het weten in een reactie? Vind ik leuk.
One Comment
Pingback:
1 april 2023 at 15:19